- Organisation
- Ledning
- Vi är en USV-enhet!
- Gustavsbergs universitetsvårdcentral
- Jakobsbergs universitetsvårdcentral
- Liljeholmens universitetsvårdcentral
- Verksamhetsråd
- Digitalt nyhetsbrev
- Integritetspolicy
- Lediga jobb/uppdrag
- Publikationskatalog
- Projektkatalog
- Medarbetare A–Ö
- Kontakt
- Om webbplatsen
- Utbildningskatalog
- Om oss
- Projektkatalog
- Befintlig sida: Läkarens och patientens upplevelse av lä...
Läkarens och patientens upplevelse av läkarkonsultationen - En enkätundersökning på Hässelby akademiska vårdcentral
-
Verksamhet: APC AT & ST
-
Ämne: Konsultation
-
Projektledare: Matias Estrada
-
Projektstart: 2017-11-23
Beskrivning
Samspelet mellan läkaren och patienten i samtalet är kärnan till det allmänmedicinska förhållningsättet. I förlängningen förutsätter en ömsesidigt givande relation och ett meningsfullt informationsutbyte en välfungerande kommunikation.
Sedan 2015 ingår det i patientlagen att svensk hälso- och sjukvård ska bedrivas patientcentrerat. Jøssang-Malterud utformade i en studie 1995 en enkät (graderad 0-10) för att enkelt utvärdera patient-läkarkonsultationer och försöka identifiera händelser med lärandepotential i avseende av god patientcentrerad konsultationsteknik. Dessa definieras som:
- Högerförskjutning på patientenkäten (≤ 7) (viktigast)
- Högerförskjutning på läkarenkäten (≤ 7)
- Diskrepans >2 mellan läkarens och patientens skattning
I denna rapport har jag låtit läkare och patienter på Hässelby vårdcentral använda Jøssang-Malteruds enkäter för att efterforska hur de uppfattar konsultationen samt grovt mäta graden av patientcentrering i kommunikationen.