Kriterier och betygsskalor

Alla ansökningar till forskar-ST i allmänmedicin graderas inom tre lika viktiga bedömningsområden baserat på de huvudsakliga bedömningsaspekter som listas nedan, och med en 5-gradig skala. Detta används som en grund för en bedömning av projektet som helhet.

Graderingsskala:

5 poäng = enastående

4 poäng = utmärkt

3 poäng = mycket bra

2 poäng = bra

1 poäng = otillräcklig

 

  1. Relevans för primärvård

Projektet:

  • Omfattar forskning om patientgrupper och/eller sjukdomstillstånd som normalt handläggs i primärvården.
  • Avspeglar och beaktar komplexiteten i patientnära forskning.
  • Bidrar till utveckling av kunskap, teorier, begrepp, insatser och/eller implementering av ny kunskap i primärvården.
  • Bidrar till utveckling kunskap om förutsättningar för hälsa, uppkomst och konsekvenser av ohälsa eller funktionshinder.
  • Bidrar till utveckling enligt ovan ur fler än ett perspektiv.
  • Engagerar fler än en profession eller klinisk disciplin.
  1. Projektets vetenskapliga kvalitet och potential

Projektet:

  • Är originellt, nydanande och ifrågasättande av förhärskande åsikter eller praxis.
  • Omfattar en innovativ hypotes eller söker lösa viktiga hinder för framsteg i primärvårdens verksamhet och ansvarsområden.
  • Innefattar nya idéer, behandlingar eller tolkningar.
  • Berikar med väsentlig kunskapen inom forskningsområdet och vår kunskap om hälsa, sjukdom, vård och omsorg bland primärvårdens patientgrupper och/eller sjukdomsområden.
  • Har klinisk relevans och implementerbara resultat.
  1. Projektets genomförbarhet

Projektet eller de sökande:

  • Har realistiska ekonomiska resurser i förhållande till omfattningen.
  • Har nödvändiga utrymmen, apparatur och tid för genomförandet.
  • Har metodologiskt kunnande att genomföra projektet på det sätt som beskrivs.
  • Har andra erfarenheter och kontakter som tillsammans med de sökandes olika kompetenser förstärker genomförbarheten.
  • Har material, patienter och metoder som är väl avpassade för den aktuella hypotesen eller frågeställningen.
  • Har väl avvägda styrkor och svagheter i förhållande till den valda planen.