Berg- och dalbana
Metod för incheckning och för att fånga en stämning i gruppen.
Här finns verktyg som kan användas i arbetet med att involvera patienter i förbättringsarbete. Verktygen har olika svårighetsgrad, från enkla som kan användas direkt utan större förberedelse eller kostnad till de som kräver mer resurser och tid. Verktygen, som har sin hemvist på Vårdgivarguiden, ger råd om när de är lämpliga att användas, hur de kan användas och hur många personer som behöver involveras.
Ger djupare inblick i hur verksamheten betraktas ur patientperspektiv.
Samla in patienters synpunkter och idéer som kan användas för förbättringsarbete.
Strukturerat sätt för att utvärdera möten och förbättra mötesstrukturer.
En bild säger mer än tusen ord. Metod för att se hälso- och sjukvården ur patientens perspektiv.
Med detta verktyg får du insikt i era patienters tankar och känslor om er verksamhet.
Verktyg för att komma i kontakt med patientens verkliga händelser och känslor.
Strukturerad dialog där patienten får beskriva sina erfarenheter med egna ord.
Information som lämnats till patientnämnden kan öka förståelse för patienters perspektiv.
Grafisk visualisering av upplevelse eller process, till exempel av ett vårdbesök.
Patienternas kunskap och erfarenheter bidrar till insikter när kvalitetsregistret ska utvecklas.
Genom att inkludera patienter i team blir det lättare att bibehålla patientperspektivet.
Metod för att mäta patientens vårdupplevelser och nöjdhet med vården.
Metod för att mäta patientens upplevelse efter behandling eller annan intervention.
Gör det möjligt att uppleva vården ur en patients eller närståendes perspektiv.
Ökar patienters insikt om vad de varit med om i hälsotillstånd eller vårdprocess.