- Verksamhetsförlagd utbildning
- Befintlig sida: Utbildningsuppdraget
Vårt samarbete - Utbildningsuppdraget
Enligt Region Stockholms budget och styrdokument omfattas samtliga vårdgivare, både regionägda och privata, av utbildningsuppdraget. Det är av största vikt för den framtida kompetensförsörjningen att alla vårdgivare medverkar i utbildningsuppdraget (Utbildningsdirektiv 2025, s. 5). Vårdgivaren ansvarar för att den personal som deltar i undervisning och handledning har den pedagogiska kompetens som krävs. Vårdgivaren ska fullfölja alla, enligt dessa direktiv, reglerade åtaganden och kan inte utan godkännande av hälso- och sjukvårdsförvaltningen avstå från ett eller flera uppdrag (s. 7)
Utbildningsuppdrag
2.1 Utbildningsuppdrag avseende grundutbildning läkare se närmare beskrivning under 3.1 och 3.2 i Utbildningsdirektiv 2025
2.2 Utbildningsuppdrag verksamhetsintegrerat lärande, VIL
För att säkerställa utbildningsplatser i tillräcklig omfattning, och med rätt klinisk ämneskompetens och pedagogisk kompetens hos handledarna omfattar utbildningsuppdraget krav på både kvalitet och kvantitet.
Kvalitetskrav
- Medarbetarna ska ha pedagogisk kompetens enligt kompetensmodellen
- Alla vårdgivare/vårdenheter ska kunna samverka i nätverk för tillgång till personer med pedagogiska funktioner och akademisk kompetens
Kvantitetskrav
- Vårdgivaren ska kunna ta emot studerande från de vårdyrken och professioner som finns anställda hos vårdgivaren motsvarande tio studentveckor per årsarbetare. Det kan finnas faktorer att ta hänsyn till som påverkar verksamhetens möjligheter att uppnå detta krav *(s. 7-8)
Referens: Utbildningsdirektiv 2025, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
Pedagogisk kompetens
Vårdgivaren ansvarar för att den handledande personalen har den pedagogiska kompetens som krävs, se Pedagogisk kompetensutveckling.
Alla som handleder studenter i sin verksamhet ska minst ha genomgått Introduktion till handledning i verksamhetsintegrerat lärande (vilket tar ca 1 timme).
VIL i Region Stockholm
På Vårdgivarguiden finns samlad information, rutiner och riktlinjer gällande verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i Region Stockholm Verksamhetsintegrerat lärande inom vården
Verksamheternas uppdrag
- Tillhandahålla utbildningsplatser i enlighet med utbildningsdirektivet och vårdavtalet.
- Att utsedd studentansvarig/kontaktperson hos verksamheten bevakar KliPP (Kliniskt placeringsprogram) och sin e-post kontinuerligt.
- Att den information som skickas ut om t.ex. handledarträffar, handledarstöd, handledarutbildningar, nya riktlinjer m.m. sprids vidare till berörda inom verksamheten.
- Att uppdatera oss VIL-samordnare på APC vid förändringar i verksamheten vad gäller byte av chef, kontaktperson, kontaktuppgifter, flytt av verksamhet eller byte av huvudman.
- Att ta kontakt med studenterna och hälsa välkommen innan VIL-placeringens start. Kontaktuppgifter till studenterna ska publiceras av lärosätena i KliPP senast 2 veckor innan VIL-placeringens start. Gäller EJ undersköterskestuderande där information skickas ut via mail.
Lärosätet ska avboka/återlämna platser i KliPP senast 2 veckor innan placeringens start (platsen får då gul färg i Klipp). Om avbokning närmare inpå har verksamheten rätt till ersättning för hela den inbokade perioden (platsen får röd färg i KliPP). - Utgå ifrån Checklista för medarbetare som handleder studerande inom primärvården som en del i kvalitetssäkring av VIL.
- Tillhandahålla arbetskläder till de studerande under placeringen.
- Ta kontakt med lärosäte/skola i god tid vid risk för underkännande av studerande.
- Endast ta emot studerande som förmedlats via oss på APC. Vid förfrågningar direkt från studerande eller lärosäten ska de alltid hänvisas till oss VIL-samordnare för vidare handläggning enligt regionens riktlinjer och prioriteringsordning. Det är också viktigt ur ersättnings- och försäkringsperspektiv.
VIL-enheten på Akademiskt primärvårdcentrum (APC)
Akademiskt primärvårdscentrum har i samarbete med lärosätena i Stockholm en central roll i att skapa goda kliniska lärandemiljöer för vård- och medicinstuderande i primärvården. VIL-enhetens uppdrag omfattar allt från att identifiera och samordna kliniska placeringar för studenter och elever till kvalitetssäkring av lärandemiljö för de studerande. Enheten har kontakt löpande med samtliga verksamheter inom primärvården (vårdcentraler/husläkarmottagningar, primärvårdens rehabenheter, mödrahälsovård, barnhälsovård, ungdomsmottagningar, basal hemsjukvård, logopedmottagningar och enskilda sjukgymnaster/fysioterapeuter) oavsett regi.