- Om vår utbildning
- Utbildningskatalog
- Utbildningskalender
- Verksamhetsintegrerat lärande och pedagogiskt stöd
- AT-, ST- & BT-utbildning
- Fortbildning
- Reportagebank utbildning
- Utbildning
- Utbildningskatalog
- Befintlig sida: Motiverande Samtal, MI bas(2)(2)(3)
Motiverande Samtal, MI bas
Kursen ger en genomgång och praktisk tillämpning av samtalsstilen MI. Du får öva på samtalsfärdigheter och förhållningssätt som kan vara hjälpsamma i möten för att locka fram och stärka en förändringsprocess. Kursen erbjuder även stöd i implementering av MI på din arbetsplats efter avslutad kurs.
Kursdatum och tid
Dag 1: 9 april kl. 9-16, lokla KANEL
Dag 2: 21 maj, kl 9-16, lokal KANEL
Dag 3: 12 september, obs halvdag handledning mindre grupper 9-12 eller 13-16, lokal KANEL
Dag 4: 3 oktober kl 9-16, lokal KANEL
Anmäl dig senast 26 mars
Kurserna är IRL. OBS! Det är obligatorisk närvaro alla dagar då många praktiska moment i form av gruppövningar/rollspel. För att få kursintyg behöver du genomfört och avslutat alla kursmoment inom ett år.
Innehåll
Teori och praktiska övningar/ rollspel
• Två hemuppgifter
Totalt 3 ½ dagar fördelade över tid för att kunna öva praktiskt i kliniken. OBS! Räkna med ytterligare ca 1-2 dagar självständigt arbete med obligatoriska hemuppgifter.
Hemuppgift 1: Transkribering och kodning av eget inspelat samtal. Tänk på att transkribering kan ta tid. Liksom att lyssna igenom ditt samtal för att kunna reflektera och svara skriftligt på frågor om ditt eget lärande av MI.
Hemuppgift 2: Samtala med din chef om hur MI kan implementeras på arbetsplatsen i syfte att vidmakthålla MI kompetensen.
Lärandemål
• Stärka dina empatiska samtalsfärdigheter för att uppnå personcentrerad vård
• Känna till olika begrepp inom MI samtalsstil: MI-andan (förhållningssättet i MI), samtalsfärdigheter BÖRS, motiverande strategier/verktyg, samtalets fyra processer, motivation, ambivalens, förändringsprat, bibehållande/status quo prat, diskrepans och dissonans
• Visa prov på praktisk tillämpning av MI samtalsstil
• Känna till grunderna i kodning av samtal enligt MITI och CLAMI samt visa prov på enkel kodning av eget samtal
• Visa prov på att ge återkoppling i MI-anda
• Reflektera över och planera för implementering av MI
Målgrupp
All hälso- och sjukvårdspersonal i offentligt eller privat driven primärvård som har avtal med Region Stockholm
Kursansvariga
Anne Claesson, leg. sjukgymnast, vårdutvecklingsledare APC och medlem MINT ( Motivational Interviewing Network of Trainers)
Kostnad
Kostnaden är ännu inte beslutad och inbjudan kommer att uppdateras så fort avtal med HSF är klart
Kontaktuppgifter
Se strax intill.
Kommentar
Våra fortbildningar riktar sig främst till hälso- och sjukvårdspersonal i offentligt eller privat driven primärvård som har avtal med Region Stockholm. I mån av plats finns möjlighet för övrig hälso- och sjukvårdspersonal att delta mot särskild kursavgift.
Avbokningsregler
Avbokning av kurs ska ske senast en vecka före
kursstart.
Akademiskt primärvårdscentrum förbehåller sig
rätten att ställa in kurser med för få anmälda
(senast 14 dagar före kursstart).
Avbokning av kurs sker via e-post till
lena.ma.olsson@regionstockholm.se
Övrigt
Vi reserverar oss för att kursen kan bli fullbokad innan vi hinner stänga anmälan. Du får då ett separat mejl med förfrågan om att stå på reservlista i turordning
Anmälningsformulär
Fyll i dina uppgifter nedan, frågor markerade med * är obligatoriska.
Vill du uppdatera din information eller tas bort ut registret, hör av dig till namngiven administratör för kursen/aktiviteten.