- Starka forskningssatsningar i primärvården
- Primärvårdens FoUU-grupp
- Primärvårdens medverkan i forskning
- Från student till docent
- Forskarseminarier
- Reportagebank forskning
- Forskning & innovation
- Befintlig sida: Bedömningskriterier och betygsskalor
Kriterier och betygsskalor
Alla ansökningar till forskar-ST i allmänmedicin graderas inom tre lika viktiga bedömningsområden baserat på de huvudsakliga bedömningsaspekter som listas nedan, och med en 5-gradig skala. Detta används som en grund för en bedömning av projektet som helhet.
Graderingsskala:
5 poäng = enastående
4 poäng = utmärkt
3 poäng = mycket bra
2 poäng = bra
1 poäng = otillräcklig
-
Relevans för primärvård
Projektet:
- Omfattar forskning om patientgrupper och/eller sjukdomstillstånd som normalt handläggs i primärvården.
- Avspeglar och beaktar komplexiteten i patientnära forskning.
- Bidrar till utveckling av kunskap, teorier, begrepp, insatser och/eller implementering av ny kunskap i primärvården.
- Bidrar till utveckling kunskap om förutsättningar för hälsa, uppkomst och konsekvenser av ohälsa eller funktionshinder.
- Bidrar till utveckling enligt ovan ur fler än ett perspektiv.
- Engagerar fler än en profession eller klinisk disciplin.
-
Projektets vetenskapliga kvalitet och potential
Projektet:
- Är originellt, nydanande och ifrågasättande av förhärskande åsikter eller praxis.
- Omfattar en innovativ hypotes eller söker lösa viktiga hinder för framsteg i primärvårdens verksamhet och ansvarsområden.
- Innefattar nya idéer, behandlingar eller tolkningar.
- Berikar med väsentlig kunskapen inom forskningsområdet och vår kunskap om hälsa, sjukdom, vård och omsorg bland primärvårdens patientgrupper och/eller sjukdomsområden.
- Har klinisk relevans och implementerbara resultat.
-
Projektets genomförbarhet
Projektet eller de sökande:
- Har realistiska ekonomiska resurser i förhållande till omfattningen.
- Har nödvändiga utrymmen, apparatur och tid för genomförandet.
- Har metodologiskt kunnande att genomföra projektet på det sätt som beskrivs.
- Har andra erfarenheter och kontakter som tillsammans med de sökandes olika kompetenser förstärker genomförbarheten.
- Har material, patienter och metoder som är väl avpassade för den aktuella hypotesen eller frågeställningen.
- Har väl avvägda styrkor och svagheter i förhållande till den valda planen.